Chcesz sprzedać gotowe spółki w Warszawie? Usługi: obsługa księgowa, windykacja sądowa, optymalizacja podatkowa!

Trudności związane z przyciągnięciem uwagi słuchaczy

„Świat jest dla nas zbyt wielki. Zbyt wiele się dzieje, zbyt wiele przestępstw, przemocy i atrakcji. Niezależnie od tego, jak bardzo będziemy się starać, i tak w tym wyścigu pozostaniemy w tyle. To ciągle wytężanie sił, aby dotrzymać kroku innym… A i tak w końcu tracimy grunt pod nogami. Nauka oszałamia nas wciąż nowymi odkryciami. Świat polityki tak szybko się zmienia, że nie możemy złapać tchu, starając się nadążyć za tym, kto jeszcze rządzi, a kto już nie. Zewsząd wywierana jest na nas presja. Natura ludzka jest już na skraju wyczerpania!”

Komentarz ten obrazuje sposób myślenia wielu ludzi w dzisiejszych czasach. A jednak pojawił się on 16 czerwca 1833 roku w magazynie „Atlantic Journal”. Czy ten cytat nie stanowiłby ciekawego rozpoczęcia prezentacji na temat tempa zmian w otaczającym świecie oraz tego, jak sobie dać z nimi radę? Tymczasem prezenterzy często zaczynają swój wywód od stwierdzeń takich, jak:

– „Tematem mojej dzisiejszej prezentacji jest…”

– „Dopiero wczoraj dowiedziałem się, że mam wygłosić tę prezentację…”

– „Nie potrafię zbyt dobrze przemawiać, ale….”

Czy którekolwiek w tych stwierdzeń rozbudzi wśród publiczności nadzieję na usłyszenie czegoś ciekawego? Zapewne nie. Pomyślelibyśmy raczej: „O nie, kolejna tortura!”. Istnieje osiem najskuteczniejszych sposobów zwrócenia uwagi słuchaczy:

– 1. Wzbudzające ciekawość pytanie lub stwierdzenie retoryczne (czyli takie, na które nie oczekujemy odpowiedzi): „Co by państwo zrobili, gdyby udało się państwu zarobić na giełdzie milion dolarów?” lub: „Każdy z państwa może w ciągu najbliższych 10 lat zarobić milion dolarów”.

– 2. Cytowanie wypowiedzi znanej osoby: „J.E Morgan powiedział, że typ człowieka można poznać po jego inwestycjach”.

– 3. Zaskakujące lub po prostu interesujące statystyki, dopasowane do zainteresowań publiczności: „W ciągu 45 minut, jakie upłynęły od rozpoczęcia tego spotkania, Amerykanie zainwestowali 10 milionów dolarów w fundusze inwestycyjne”.

– 4. Historia lub anegdota wzięta z życia, ilustrująca omawiany temat i mogąca zainteresować słuchaczy: „Słyszeli zapewne państwo o funduszach małych i średnich spółek oferowanych przez naszą firmę przynajmniej mam nadzieję, że państwo o nich słyszeli, zważywszy na to, jak ogromne pieniądze wydaliśmy na ich reklamę. Państwo pozwolą, że opowiem, jakie były początki tego projektu”.

– 5. Nawiązanie do aktualnych wydarzeń, powiązane z tematyką prezentacji: „Zapewne słyszeli państwo dzisiejszą informację z Waszyngtonu na temat funduszy inwestycyjnych, które można ulokować na indywidualnym koncie emerytalnym i później wycofać bez żadnych konsekwencji.”

– 6. Zaskakująca informacja biograficzna: „Poproszono mnie, abym spotkał się dzisiaj z państwem jako prezes Consumers Friend Investment. Jest to dla mnie zaszczyt. Ale nie wiem, czy Państwo wiedzą, że zajmowałem się kiedyś również handlem nieruchomościami, a potem byłem kasjerem w banku!” (Uważajmy, aby wstęp nie brzmiał zbyt egocentrycznie).

– 7. Wyzwanie skierowane do słuchaczy: „Panie i panowie, tylko siebie samych możemy winić za obecny fatalny stan branży funduszy inwestycyjnych! Mam jednak nadzieję, że wszyscy opuścimy to spotkanie, mając jasny plan działania, który wprowadzi nas z powrotem na drogę dobrobytu”. (Uwaga: Cel musi być osiągalny. W przeciwnym razie słuchacze mogą się zorientować, że cel jest niemożliwy do osiągnięcia, i przestać słuchać prezentacji lub obwiniać prezentera za niepowodzenia, jeśli nie uda im się sprostać wyzwaniu).

– 8. Odwołanie się do wspólnych doświadczeń, wartości, wraz z apelem o uważne wysłuchanie prezentacji: „Proszę państwa, musimy zrobić wszystko, aby branża funduszy inwestycyjnych przetrzymała obecne trudne czasy. Rosnąca liczba funduszy stawia to przetrwanie pod znakiem zapytania. Musimy zatem skupić się na jakości, a nie na ilości. Proszę o wysłuchanie prezentacji, ponieważ zależy mi na przedstawieniu pełnego obrazu rzeczywistości, z jaką mamy do czynienia. Wtedy będziemy mogli podjąć decyzje i rozpocząć konkretne działania”. Ta taktyka jest szczególnie korzystna, kiedy publiczność jest wrogo nastawiona i ceni sobie szczerość. Korzystając z niej, nie opowiadamy zabawnych historyjek, nie przedstawiamy przykładów ani ciekawostek mających zwrócić uwagę słuchaczy, ponieważ mogłoby to wyglądać na manipulację.

Podobne Artykuły

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.