Chcesz sprzedać gotowe spółki w Warszawie? Usługi: obsługa księgowa, windykacja sądowa, optymalizacja podatkowa!

Czy eksperci powinni improwizować w trakcie wywiadu?

Przedsiębiorcy i biznesmeni osiągający sukcesy umieją zjednywać sobie ludzi. Nauczyli się w życiu improwizować, co do tej pory się sprawdzało. Nie jest to jednak dobry sposób na udzielanie wywiadów w mediach. Jeśli nie zaplanowałeś wystąpienia, ryzykujesz, że:

– sprawisz wrażenie osoby niezorganizowanej i nieprzygotowanej,

– stracisz wiarygodność,

– zostaniesz wykorzystany przez prowadzącego wywiad do jego celów,

– w razie potrzeby nie będziesz mógł poprzeć argumentów faktami, statystykami i danymi

– stracisz możliwość podania silnej zachęty do działania.

– Określ swoją wiadomość. Zastanów się:

– Jakie najważniejsze informacje chcesz przekazać?

– Kim są odbiorcy, którzy cię usłyszą, i jakie mają zainteresowania?

– Do jakich działań chcesz ich zachęcić?

– Jakie fakty, statystyki lub anegdoty najlepiej pomogą docelowym odbiorcom zrozumieć wagę wiadomości i zrobić kolejny krok?

Warto pamiętać, że informacje nie zawsze muszą być przekazywane w określonym porządku. Jeśli gospodarz rozpoczyna pytaniem najlepiej pasującym do trzeciego punktu wypowiedzi, można zacząć właśnie od niego. Zadaj sobie pytania:

– 1. O czym muszą być przekonani ludzie i na czym musi im zależeć, aby zainteresowało ich to, co chcesz powiedzieć?

– 2. Jakie przeszkody musisz pokonać, aby zainteresować odbiorców?

– 3. Jakimi faktami, statystykami i anegdotami możesz poprzeć wypowiedź?

– 4. Do jakich działań chcesz zachęcić widzów?

Samodzielny trening umiejętności medialnych

Najlepszą radę, którą można stosować zarówno w telewizji, jak i w radiu, podaje Connie Dieken, nagradzana prezenterka telewizyjna prowadząca również trening medialny: „Zamiast być sprawozdawcą relacjonującym mecz na żywo – mówi, przywołując porównanie z dziedziny sportu – trzeba być gościem, które w przerwie komentuje rozgrywki”. Oznacza to, że:

– odpowiedzi na pytania powinny mieć formę błyskotliwych sformułowań zawierających nie więcej niż 20 słów

– należy unikać dygresji – trzeba być skoncentrowanym i trzymać się tematu.

Przede wszystkim powinieneś zacząć regularnie oglądać gości najpopularniejszych programów talk show. Do tego celu przyda się niedrogi notatnik, by zapisywać, co robią dobrze, i odnotowywać błędy, z jakich można wyciągnąć naukę.

Zaczynaj od głównego punktu przekazu. W jaki sposób go poparli? Czy trzymali się tematu, czy też pozwolili gospodarzowi odwieść się od meritum? Jeśli udało im się pozostać przy temacie, jakich używali technik, by wrócić do pierwotnego planu?

Zwróć uwagę na gestykulację gości. Czy była rozpraszająca, czy też podkreślała przekaz? Czy po mowie ciała można było poznać, że gość jest spokojny, rozluźniony, zdenerwowany?

Widzowie zwracają dużą uwagę na słowa, ale jeszcze większą na mowę ciała. Jeśli gość mówi, że udział w programie jest dla niego przyjemnością, a jednocześnie jest sztywny i spięty, przekazywana przez niego wiadomość brzmi: „Udział w tym programie wywołuje u mnie stres”.

Podobne Artykuły

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.